חיפוש
 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

כיצד ניתן לנהל גישור גירושין בצל הקורונה

 

”כל עורך דין העוסק בדיני משפחה יודע היטב שחודשי ספטמבר-אוקטובר תמיד ”עמוסים” בטלפונים ומיילים. רגע אחרי שהחגים נגמרים, כמעט באופן מסורתי (תרתי משמע), עם ישראל נחלץ מהסבך המשפחתי היישר אל מחשבות על פרידה, גירושין, גט ומדרגות הרבנות.” להמשך קריאה- כנסו

 

כל עורך דין העוסק בדיני משפחה יודע היטב שחודשי ספטמבר-אוקטובר תמיד "עמוסים" בטלפונים ומיילים. רגע אחרי שהחגים נגמרים, כמעט באופן מסורתי (תרתי משמע), עם ישראל נחלץ מהסבך המשפחתי היישר אל מחשבות על פרידה, גירושין, גט ומדרגות הרבנות.

לא כל שכן, כאשר התא המשפחתי נכנס לתקופת החגים כאשר הוא כבר "סוחב" על כתפיו מבעוד מועד, משקעים ומחלוקות, המתעצמים כמו בתיבת תהודה בשל הזמן הממושך ביחד (כמו גם ההוצאות הכספיות והמעורבות המשפחתית).

כעת, מגפת הקורונה מייצרת אפקט דומה - הקרקע שוב פוריה לסכסוכים משפחתיים. זאת משום שאנו ניצבים בפני שורה ארוכה של פרמטרים שיכולים לאתגר כל תא משפחתי, וביתר שאת תאים משפחתיים שהינם מאותגרים זה מכבר. בעוד שיש משפחות שעבורן הגיבוש הכפוי דווקא יוכלו להוציא את העגלה מהבוץ, במקרים מסוימים המגמה תהיה הפוכה לחלוטין.

בין אם זו הסגירה של מוסדות החינוך, הדורשת מההורים להקריב ימי עבודה ולחלק ביניהם את נטל הטיפול בילדים, בין אם אלו מקרים של בידוד בשל חשיפה לאדם שסובל מקורונה או שחשוד ככזה, ובין אם שלל הנסיבות הנוספות. תקופת הקורונה חושפת אותנו להוצאות כספיות גדולות (ולצדן ירידה בהכנסות), זמן רב ביחד בין ארבעת קירות הבית, לחץ נפשי, דחק כלכלי ומעל הכל – אי וודאות שיכולה להוציא כל אחד משיווי משקל.

בקיצור, מתכון בטוח שעלול לסדוק את הקיר המשפחתי, ומקל וחומר אם מדובר בקיר שהיו בו סדק או שניים לפני פרוץ הנגיף.

נמצאים כבר במשבר? הכירו יתרונות הגישור

עבור זוגות שהגיעו למשבר הקורונה כשהם מצויים כבר במשבר זוגי, אפשר, רצוי ומומלץ, להימנע מנקיטה בצעדים דרמטיים, תוך פנייה לנתיב של גישור משפחה.

כידוע, גישור משפחה הוא הליך במסגרתו בני הזוג יכולים לשרטט ביחד את עתידם, לרבות את עתיד ילדיהם. זאת מבלי להיכנס למאבקי כוח יקרים, מתישים וארוכים בערכאות המשפטיות.

הניסיון מלמד שכאשר גישור משפחה נעשה בתום לב ובנפש חפצה, בניהול מגשר בעל ניסיון המשלב רגישות עם מקצועיות, כאשר בני הזוג משכילים לראות את מעלותיו ויתרונותיו של אפיק הגישור במשפחה, התוצאה הסופית תהיה בהתאם. מומלץ שהמגשר יהיה עורך דין מתמחה בדיני משפחה. עורך הדין אשר יבחן היטב את נסיבות המשפחה, ויעמידן אל מול הפסיקה העדכנית בנושא. פסיקה אשר משתנה תדיר עם החלטות תקדימיות לכאן ולכאן.

ככל שאין מנוס מהתרת הנישואין, הליך הגישור עשוי להניב הסכם גירושין הוגן, ראוי ומדויק לצרכי התא המשפחתי. גם לאור הנסיבות הכלכליות בהווה ובעתיד, וגם – חשוב לא פחות – לטובת הילדים.

דגשים לפני החלטה על גירושין

קוראים יקרים, שימו לב. ימי הקורונה אינם כאן בכדי להישאר לנצח. אמנם ייתכן ותהיה זו תקופה ארוכה, ויש שסבורים שהיא תיארך אף חודשים לא מעטים, אך ללא ספק יבוא היום שבו היא תחלוף.

מומלץ שלא להעצים את המתח המשפחתי יתר על המידה, ולנסות לפעול תוך שיקול דעת, קבלה והכלה. זכרו כי בדומה לכם, גם בן/בת זוגכם חש במצוקה ובדחק.

במידה שהימים הרבים בבית ובחיק המשפחה מסמנים עבורכם את "הקש ששבר את גב הגמל", ואם ברגע שהיום נגמר אתם רצים לאינטרנט בכדי לקרוא על "פתיחת תיק גירושין" או "כמה עולה להתגרש", רצוי מאד שלא לפעול בפזיזות.

גירושין הם אינם עניין של מה בכך. הם דורשים תכנון מקדים, שרטוט אסטרטגיה, קבלת החלטות והתנהלות נבונה. שימו לב כי המלצות ועצות מחברים עלולות להיות רק קרדום לחפור בו. הן אמנם עשויות להפיג מעט את המתח, אך לא הרבה מעבר. "החברה שהתגרשה" או "החבר שעבר את זה" לא מסוגלים (באמת) להציג בפניכם את התמונה במלואה.

כמו שאין משפחה שדומה לרעותה, כך כל הליך גירושין איננו זהה לאחר. בפרט אם מדובר על גירושין של הורים לילדים קטינים, אשר יעמדו (שלא ברצונם) במרכז ההליך מבחינת קביעת מזונות, זמני שהות ועוד.

 

החשיבות שבפנייה לייעוץ משפטי

אם אתם שוקלים ברצינות להתקדם לכיוון גירושין או פרידה, רצוי לפנות בהקדם לקבלת ייעוץ משפטי. פנו למשרד עורכי דין העוסק בדיני משפחה על מנת לבחון היטב את הסיטואציה בפניה אתם עומדים.

למשל, מה הדין לעניין חלוקת הרכוש המשותף ואיזון המשאבים, מה הצפי מבחינת זמני שהות של הילדים, מהו שיעור המזונות המוערך, מהי הערכאה הנכונה מבחינתכם (גירושין יכולים להתנהל גם בבתי הדין הדתיים וגם בבתי המשפט לעניניי משפחה) וכדומה.

בשיחה עם עורך הדין תקבלו ייעוץ לגבי צעדים נוספים שתוכלו לנקוט בהם. ראשית, עורך הדין יסביר לכם על האלמנט "הסופי" שביציאה לדרך של גירושין ועל נקודת האל-חזור. לרוב הוא ינסה לעמוד על המצב לאשורו, ולבדוק לאור ניסיונו האם אתם באמת בשלים להחלטה כה דרמטית.

סביר להניח שתוצענה לכם גם דרכי ביניים שימנעו הליך גירושין כואב, ארוך, מתיש ויקר בערכאות. לדוגמה, גישור משפחה, גירושין בהסכמה על ידי עריכת הסכם גירושין, ואפילו פתרונות יצירתיים כמו הסכם שלום בית ולחילופין גירושין.

בכל מצב – השאירו את הילדים מחוץ לגירושין

דגש חשוב נוסף שאי אפשר לסיים בלעדיו הוא הילדים. ככל שעסקינן בבני זוג שהם גם הורים לילדים, ובפרט הורים לילדים קטינים, חשוב מאד לעשות הכל בכדי להשאיר את הדור הבא מחוץ לסכסוך. זכרו כי הילדים, ככל שהדבר היה תלוי בהם, היו מעדיפים שהוריהם ימשיכו לחיות זה עם זה באושר ובעושר.

בגירושין בהם הילדים הופכים לכלי בידי אחד מהצדדים, או אפילו בידי שניהם, התוצאה הסופית תהיה עגומה ביותר. לא בכדי, אחד האלמנטים המובילים בפסיקה בבתי המשפט בישראל בנושא גירושין הוא "עיקרון טובת הילד".

ההורים חייבים לדעת לשים את טובת הילדים מעל לכל שיקול אחר. ידוע כי זוגות שמשכילים להתיר את הנישואין בדרך של דיאלוג, על ידי גישור משפחה ו/או עריכת הסכם גירושין הוגן, מעלים במידה רבה את הסיכוי להתחיל את הפרק הבא בחייהם באופן מוצלח. הן עבורם והן עבור הילדים.

 

 

מאמר זה נכתב על ידי עו"ד גילה עיני   08-9573333
https://www.gila.einy-law.co.il/

יש לכם עוד שאלות לגילה עיני - פורום המומחים של mcity, ”ד מגשרת, דיני משפחה? כנסו!
052-834-2566

 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים