חיפוש
 
לדף הבית >>     בריאות >>

מהי רפואה הוליסטית ?

 

בשונה מהרפואה הקונבציונלית, ברפואה המשלימה מתמקדים באדם המטופל וההסתכלות כלפיו היא כמכלול שלם של גוף-נפש. השאיפה היא להרמוניה ולאיזון.

 

זוהי גישה רפואית אשר מסתכלת על האדם כשלם Whole, באופן הוליסטי. גוף+נפש+רוח=אחד, יחידה אחת. אי אפשר לטפל באחד מבלי לטפל בשני. אי אפשר להתייחס בנפרד לגוף מהנפש. ולכן ההסתכלות בכל אבחון ובכל טיפול תהיה גם מהזווית הפיזית וגם מהזווית הרגשית, כי כשיש תופעה פיזית כלשהי תמיד יהיה גורם רגשי מעורב. ולהפך.

לפי הרפואה הסינית, האדם בנוי מחלקים שונים שתומכים זה בזה. השאיפה היא להגיע להרמוניה, כמו הסמל של יין-יאנג. כשיש הרמוניה – זהו מצב של איזון. הומאוסטזיס. איזון היא מילת מפתח ברפואה ההוליסטית.

המשמעות היא שהגוף במצבו התקין שומר על איזון למרות השפעות חיצוניות והשתנות הסביבה. למרות עונות השנה, למרות שעות היום השונות וכו’. כמו למשל שמירה על חום גוף. חום הגוף התקין של האדם לא מושפע מהטמפרטורה החיצונית. איזון הוא מצב של בריאות. כאשר מופר האיזון – נוצרת מחלה. זהו מצב של חולי.

אחד המאפיינים העיקריים של הרפואה ההוליסטית היא הרפואה המונעת. בסין תפקידו של הרופא הוא למנוע מחלה. הרופא מקבל שכר כל עוד הקהל שלו בריא. כיון שאדם חולה זהו כשל.

מניעת המחלה מתבצעת בקיום של אורח חיים תקין, שכולל:

·         תזונה מתאימה שכוללת צמחי מרפא,  פעילות גופנית, פעילות רוחנית כמו מדיטציות, יוגה. בסין זהו חלק מתכנית הלימודים ומסדר היום,  הפגת מתחים  וחיזוק המערכת החיסונית.

 

 כדי שהגוף יהיה חזק מפני מחלות נדרשים 2 דברים במקביל:

1.       1. צ’י חזק, שזוהי האנרגיה בגוף כלומר שהגוף יהיה איתן ובמיטבו, ככל שהגוף חזק יותר, האדם ישן טוב ואינו עייף, הוא יוכל להתמודד עם מחלות. אם הגוף חלש, יהיה לו קשה להתמודד עם חדירה של פתוגנים.

2.      2.  וגם WEI QI חזק, זוהי האנרגיה שמגנה על הגוף, במקביל למערכת החיסון לפי הרפואה המערבית. אנרגית WEI QI נעה בחיצוניות של הגוף , בין העור לשרירים. היא אמורה לשמש קו הגנה ראשון מפני פותוגניים חיצוניים. לפי הרפואה הסינית ישנם גורמים חיצוניים שחודרים לגוף ומחלישים אותו. לדוגמא רוח קרה. כן כן, רוח היא גורם למחלות לפי הרפואה הסינית.

הרוח – מתקיפה מהר ובפתאומיות, יכולים להיות סימפטומים שמגיעים ויוצאים כמו פריחה. רוח לכן משפיע על המפרקים. הסינים אומרים שהמקום שבו חודרת הרוח, זה הצוואר. כשנחשפים לרוח חשוב לכסות את חלק העליון של הגב (שם הריאות) הרוח חודרת מאחור. 

 

לכן, לפי הרפואה הסינית, הצטננות = פלישת רוח קרה לריאות. נדרש סילוק הרוח הקרה ומצד שני חיזוק הצ’י.

מסקנה:

 

כדי למנוע חדירה של רוח לגוף צריך להגן עליו ובעיקר בעורף-צוואר – להשתמש בצעיף. להגן על הגב העליון, מיקום הריאות – ללבוש סוודר או מעיל. גם מומלץ להגן על המפרקים שלא יפגשו ברוח. בנוסף נדרש לשמור על חוסן הגוף, הצי’, ולא להגיע למצב של תשישות שמאפשרת חדירה של פתוגנים לגוף.

טיפ לחיזוק המערכת החיסונית, משקה מחמם לחורף:
חליטה של מקל קינמון, גינג’ר, פלח של פרי (תפוז או תפוח לדוגמה) ועלי נענה או לואיזה.

הקינמון והגינגר מחממים את הגוף מבפנים, גורמים להזעה כדי להוציא החוצה את הפתוגן שפלש. (חשוב לזכור שאנשים עם לחץ דם גבוה צריכים להתייעץ עם רופא לגבי החימום הפנימי) פלח הפרי והעלים הירוקים מרגיעים ומשרים שלווה וגם נותנים טעם של מתיקות.

אם מקפידים על חליטה כזו הגוף מתחזק ויכול להילחם למול וירוסים חיידקים למיניהם. החליטה גם טובה למקרה שכבר מרגישים התחלה של מחלה וניתן למנוע את התפתחותה ב-48 השעות הראשונות.

יש לכם עוד שאלות לאורית אבני רפואה משלימה? כנסו!

054-3551669 הפייסבוק שלי

 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים