חיפוש
 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

חיזוק ביטחונו העצמאי ועצמאותו של הילד / חוה גל

 

כהורים, אנחנו מלווים את הילדים שלנו בתהליכים שונים.חשוב שנדע כיצד לפעול בכדיי לאפשר מעבר קל ככל שניתן, חיזוק ביטחונו העצמי ועצמאותו.

 

כהורים, אנחנו מלווים את הילדים שלנו בתהליכים שונים. חשוב שנדע כיצד לפעול בכדיי לאפשר מעבר קל ככל שניתן, חיזוק ביטחונו העצמי ועצמאותו.

חשוב שלא נשכח שאנו המבוגרים ועלינו לעזור לילד להתמודד ולאמץ דרכיי התנהגות רצויות, בכל תחום לאורך הדרך.
לעיתים קרובות מחוסר ידע וכלים נכונים הורים מאפשרים לילד להיות המבוגר האחראי המחליט על התנהלות הענינינים וקצב הדברים.  ילדים זקוקים להכוונה ולגבולות הגיוניים יד ביד עם תקשורת מכילה ומכבדת שתאפשר להם להיות קשובים אליכם ולזכות באמונם.

הקושי שהילדים חווים הינו קושי אמיתי והוא אינו מופנה לא אליכם ולא נגדכם.  אפשרו לילד דרך החוויה המשותפת להרגיש ביטחון והגנה.  נחוצים מצידכם אורך-רוח והכלה.  גם ברגעים קשים ומאתגרים לא להתייאש ולשקף לילד שהדרך שלכם ברורה והאהבה שלכם נתונה לו ללא תנאי.

לא להאיץ בתהליך ולא לצפות בתחילה לשיתוף פעולה מצידו. יתכן וינסה להקשות, יפתח התנגדויות ויצפה שתאבקו עימו.
חשוב לא להיקלע לסיטואציה, להגמיש עמדות ולהינמע מהתעקשות. כל ילד עם הקצב שלו ועם דרך ההסתגלות הנכונה לו:
ביקורת והבעת אכזבה מצידכם תפתח אנטגוניזם מצידו ותעקב את התהליך בצורה בריאה.

טיפים חשובים לדרך:
חשוב לפתח שגרת בוקר קבועה וידועה שתאפשר לילד ביטחון ותמנע ממנו עמימות וחוסר ידע התורמים לחרדה. נסו לשתף את הילד ככל שניתן בעשייה משותפת ועודדו אותו לקחת יוזמה ולהתנסות. תופתעו לגלות כמה יכולות טמונות בו.

אווירה משפחתית נעימה ורגועה בבוקר תורמת לתהליך ומשרה רוגע.  נסו להימנע מיצירת לחץ מיותר ותווכחו ליד ככל שניתן משימות והתארגנות בבוקר.

לאפשר לילד בחירה בכמה שיותר תחומים בכדיי לפתח בו עצמאות וביטחון עצמי. פחות להחליט עבורו ולאפשר לו להיות בעל דעה.

לא להלחץ מהפגנת קושי של הילד בבכי ובהמנעות, קשה לו. חשוב שתמשיכו בהתארגנות בשקט נפשי, חיזוק ועידוד.
לשים דגש על כוונות ועשייה מצידו, שיח חיובי ומעודד מקל על האווירה. לא לחזור על דברים: ככל שחוזרים על דברים כך אנו משקפים חוסר ביטחון וחרדה מצידנו.

לתת לגיטימציה לקושי שלו, להרגיעו ולומר לו שהכול יהיה בסדר, עכשיו קצת קשה אבל הכול יסתדר.  לדבר שקט וקרוב אל הילד.  יש משמעות רבה לאופן אמירת הדברים. ככל שההורה רגוע יותר כך הוא מאפשר לילד להיות רגוע גם.

הילד מפרש את שפת הגוף שלכם ומרגיש אותה.  המגע והטון חזקים יותר ממילים. כך שאם אתם אומרים " הכול בסדר", אבל אוחזים בידו בחוזקה, אתם משדרים לילד את הלחץ שלכם ומחלישים אותו.

זמן ההגעה לגן הינו אפשרות נהדרת לאינטימיות והרגעה. שוחחו על דברים שונים, אפשרו לו להתבטא ותכננו מה שתעשו במשותף אחרי שתפגשו. כולנו אוהבים ציפייה והתהרגשות.

לא להאריך במילים ולא להמלט ממנו במנוסה.  להיפרד בחיבוק קצר ומילים מחזקות. ככל שתאריכו בפרידה כך תקשו עליו יותר.

לעולם לא להיות שאננים ולעמוד על המשמר בכל מה שקורה בגן. חשוב ליזום ביקורים לא צפוייים ולהיות ערים להתנהגויות חריגות מצידו. אף פעם לא לזלזל ולחשוב שזוהי מניפולציה מצידו, לבדוק את הדברים.
.
כהורים יש לנו השפעה גדולה על אופן פרשנותו של הילד. חשוב להימנע מתשאולים ולחץ.  השתדלו להתרכז בחיוב וחזקו אותו על ההתמודדות וההתקדמות שלו.  גם צעד קטן מצידו זו התקדמות ראויה לציון.

הורים יקרים, זה לוקח זמן, וזה לגמרי לא פשוט.  בעייני זהו אחד השלבים המאתגרים שהורה וילד חווים.  סימכו על ילדכם ואפשרו להם למצוא את הכוחות ויכולות ההתמודדות הטמונים בם.  חוזקות אלה יעמדו לרשותם בעתיד בהתמודדות הבאה. חסות יתר ומניעה לא תורמות במאומה ורק פוגמות בעצמאותו וחוסנו

מנסיון אישי עם שלושת ילדיי , אני יכולה לומר שזה לא הולך ונעשה יותר קל ושברון הלב למראה ילד בוכה וחסר אונים הוא גדול. שלבים אלה הם המאפשרים לנו לחזק את הקשר עם הילדים ולאפשר להם יכולות התמודדות ראויות במעגליי החיים.

מאחלת לכם הסתגלות קלה ומוצלחת ושנת לימודים בריאה ופוריה.

לכלים נוספים וישימים להורות מוזמנים להצטרף לסדנת-הורים הבאה.
בתגובה הראשונה לינק לקבלת פרטים נוספים

חוה גל- מומחית ליחסים במשפחה.

0522660786

 
 
 
יולי לב

יולי לב

mcity

mcity

 

 

 

 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים